Para Piyasası modülü kapalı
x

Son Dakika Haber Gönder Video Yazarlar Künye İletişim

Paylaş

NSosyal

BM’den Çarpıcı Rapor: “Dünya İklim Felaketine Doğru İlerliyor”

BM’nin Emisyon Açığı 2025 raporu, küresel ısınmanın 1,5 derece sınırını aşmak üzere olduğunu ortaya koydu. Guterres: “Dünya iklim felaketine açıkça ilerliyor.”

Nizamettin Bilici Nizamettin Bilici EDİTÖR Giriş: 05.11.2025 - 22:31 Güncelleme: 05.11.2025 - 22:31
BM’den Çarpıcı Rapor: “Dünya İklim Felaketine Doğru İlerliyor”

Birleşmiş Milletler (BM), yayımladığı “Emisyon Açığı 2025” raporuyla, dünyanın iklim çöküşüne doğru ilerlediği uyarısında bulundu. Rapora göre mevcut politikalar, gezegenin sanayi öncesi döneme kıyasla 1,5 derece sınırını aşmasının artık neredeyse kaçınılmaz olduğunu gösteriyor.

1,5 Derecelik Hedef Ulaşılamaz Hale Geldi

BM Çevre Programı’nın (UNEP) hazırladığı rapor, ülkelerin iklim taahhütlerini yerine getirmesi halinde bile küresel sıcaklık artışının 2,3 ila 2,5 dereceye çıkabileceğini ortaya koyuyor.
Mevcut politikalarla bu artışın 2,8 dereceye kadar ulaşması bekleniyor. Bu tablo, 2015 Paris İklim Anlaşması’nda belirlenen “1,5 dereceyle sınırlama” hedefinin artık geçersiz kalabileceği anlamına geliyor.

Raporda, “Artık hedef, 1,5 dereceyi korumak değil; bu sınırın ne kadar aşılacağını sınırlamak olmalı” ifadelerine yer verildi.


Guterres: “Dünya İklim Felaketine İlerliyor”

BM Genel Sekreteri Antonio Guterres, raporun ardından yaptığı açıklamada, “Misyonumuz basit ama kolay değil: 1,5 derece sınırını aşmayı önlemek zorundayız” dedi.
Guterres, gerekli adımlar atılmazsa kitlesel göçler, açlık krizleri ve ekonomik çöküşler yaşanabileceği uyarısında bulundu.
Ayrıca, 190 ülkenin imza attığı Paris Anlaşması’na rağmen yalnızca 60 ülkenin iklim hedeflerini güncellediğini hatırlattı.


Bilim İnsanları: “Zaman Daralıyor”

Raporun yazarlarından iklim uzmanı Anna Olhoff, mevcut politikaların “bilimsel olarak gerekli seviyelerin çok gerisinde” olduğunu vurguladı.
Bilim insanlarına göre sıcaklık artışının 2 dereceyi geçmesi halinde:

  • Kutup buzulları hızla eriyecek,

  • Amazon yağmur ormanları geri dönüşsüz biçimde tahrip olacak,

  • Birçok bölge yaşanamaz hale gelecek.

UNEP Direktörü Inger Andersen ise “sera gazı emisyonlarını azaltmak için fırsat penceresinin kapanmakta olduğunu” belirtti.


Küresel Eşitsizlik Derinleşiyor

Bilim çevreleri, iklim krizinin etkilerinin tüm dünyayı etkilemesine rağmen en ağır bedeli yoksul ülkelerin ödediğini vurguluyor.
Birçok çevre örgütü, “Zengin ülkeler karbon salımlarının asıl sorumlusu oldukları halde faturayı yoksul toplumlara kesiyor” değerlendirmesinde bulundu.

UNEP raporuna göre, ısınmanın 1,5 dereceyi aşmasıyla birlikte:

  • Sıcak hava dalgaları ve orman yangınları artacak,

  • Kuraklık ve su krizleri yoğunlaşacak,

  • Deniz seviyesinin yükselmesiyle kıyı kentleri ve ada ülkeleri yok olma tehlikesiyle karşı karşıya kalacak.


Bilim İnsanlarından Son Çağrı

Raporda yer alan genel uyarı şu sözlerle özetleniyor:

“İklim felaketinin önlenmesi için bu on yıl, insanlığın sahip olduğu son fırsat olabilir.”

Uzmanlar, ülkeleri emisyon azaltımı, yenilenebilir enerji yatırımı ve adil iklim finansmanı konularında hızla harekete geçmeye çağırıyor.

BİR CEVAP YAZ

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yorumlar (0 Yorum)
Yorum Sıralaması:



Anasayfa Kategoriler YOUTUBE
ÜYE VE KÖŞE YAZARI GİRİŞİ
GİRİŞ BAŞARILI YÖNLENDİRİLİYOR
GİRİŞ BAŞARISIZ !