Bugün Hava Nasıl Olacak? 25 Haziran Perşembe İstanbul, Ankar...
Bugün Hava Nasıl Olacak? 25 Ha...
23:30Bursa’da Özel Gereksinimli Bireyler İçin Afet Yönetim Modeli...
Bursa’da Özel Gereksinimli Bir...
22:37Bursa Kültür Yolu Festivali 27 Haziran’da Başlıyor: Konserle...
Bursa Kültür Yolu Festivali 27...
22:20Bakan Şimşek’ten Londra’da İklim Finansmanı Çağrısı: 2,5 Tri...
Bakan Şimşek’ten Londra’da İkl...
Sakarya’nın ardından Erzurum, Mersin, Gaziantep, Samsun, İzmir ve Konya illerinde Depozito İade Makinesi (DİM) kurulumları başladı.
Sümeyye Bilici
EDİTÖR
Giriş: 14.07.2025 - 20:20
Güncelleme: 14.07.2025 - 20:20
Sakarya’nın ardından Erzurum, Mersin, Gaziantep, Samsun, İzmir ve Konya illerinde Depozito İade Makinesi (DİM) kurulumları başladı. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’na bağlı Türkiye Çevre Ajansı (TÜÇA) tarafından yürütülen Depozito Yönetim Sistemi (DYS), çevre kirliliğini önlemek ve geri dönüşümü teşvik etmek amacıyla Türkiye genelinde yaygınlaştırılıyor.
Çevre Bakanı Murat Kurum, sosyal medya hesabından yaptığı açıklamada şunları kaydetti:
“DOA 7 bölgemize yayılıyor. Sakarya’nın ardından Erzurum, Mersin, Gaziantep, Samsun, İzmir ve Konya’da da Depozito İade Makinelerimizin kurulumuna başladık. Artık atıklar doğaya değil, DOA’ya gidecek.”
24 Haziran – 8 Temmuz 2025 tarihleri arasında gerçekleştirilen kamu koordinasyon toplantılarında, ilgili valilikler, belediyeler, sanayi ve ticaret odaları bilgilendirildi. Toplantılarda sistemin tanıtımı ve uygulama detayları ele alındı.
İlk etapta pilot uygulama kapsamına alınan iller:
Sakarya (Şubat 2025’te başladı)
Erzurum
Mersin
Gaziantep
Samsun
İzmir
Konya
Kurulumlar, şu alanları kapsıyor:
Marketler ve alışveriş merkezleri
Üniversite kampüsleri
Metro ve tren istasyonları
Kamu binaları ve belediye yerleşkeleri
Hedef: Türkiye genelinde 81 ile yaygınlaştırmak.
Sakarya’daki pilot uygulamada Şubat–Haziran 2025 arasında:
3 milyon adet ambalaj toplandı.
200 ton cam
20 ton PET
2 ton alüminyum
Bu geri dönüşümle:
175.139 litre su tasarrufu
239.051 kWh enerji tasarrufu
145.983 kg karbondioksit emisyonu azaltımı sağlandı.
Sistem ülke genelinde tam olarak uygulandığında:
Yıllık 25 milyar atık şişe geri kazanılacak.
Kayıt dışı üretim engellenecek.
Depozito sistemiyle yıllık yaklaşık 520 milyon avro ekonomik katkı sağlanacak.
Ayrıca:
Atık depolama maliyetleri azalacak.
Düzenli depo sahalarının ömrü uzayacak.
Enerji tasarrufu ve sera gazı salımı azalacak.
Tüketici çevre bilinci artacak.
DOA (Depozitosu Olan Ambalajlar) mobil uygulaması sayesinde tüketiciler:
Boş ambalajları DİM cihazlarına bırakabiliyor.
Depozito bedelleri e-cüzdana otomatik aktarılıyor.
E-cüzdan bakiyesi:
QR destekli POS cihazlarında harcanabiliyor.
Diğer bankacılık işlemlerinde kullanılabiliyor.
Uygulama, Android ve iOS mağazalarından indirilebilir.
BİR CEVAP YAZ
E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir