Dünyada Orman Yangını Tehlikesi Büyüyor: Utah’ta Binlerce He...
Dünyada Orman Yangını Tehlikes...
15:06Enerjide 200 Milyar Dolarlık Dönüşüm Planı COP31’e Taşınıyor
Enerjide 200 Milyar Dolarlık D...
14:58Eurostat Verileri Açıklandı: Türkiye Fiyat Seviyesinde Avrup...
Eurostat Verileri Açıklandı: T...
13:32SKD Türkiye ve İş Bankası’ndan Tarımda Su Verimliliği Hamles...
SKD Türkiye ve İş Bankası’ndan...
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Türkiye’nin yeni enerji dönüşüm hedeflerinin kasım ayında Antalya’da düzenlenecek COP31’de açıklanacağını söyledi.
Nizamettin Bilici
EDİTÖR
Giriş: 25.06.2026 - 15:06
Güncelleme: 25.06.2026 - 15:06
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Türkiye’nin enerji stratejisinde elektrifikasyonun merkezde yer aldığını belirterek, yeni enerji dönüşüm hedeflerinin kasım ayında Antalya’da düzenlenecek COP31’de açıklanacağını söyledi.
Londra İklim Eylemi Haftası temasları kapsamında basın mensuplarının sorularını yanıtlayan Bayraktar, Türkiye’nin ev sahipliğinde gerçekleştirilecek Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi 31. Taraflar Konferansı’nın enerji dönüşümü açısından önemli bir platform olacağını ifade etti.
Yeni hedefler Antalya’da dünyaya duyurulacak
COP31 Başkanı olan Bakan Bayraktar, Türkiye’nin zirvenin eylem ajandası kapsamında 2035’e kadar küresel ölçekte yüzde 35 elektrifikasyona ulaşılması hedefini gündeme taşıdığını belirtti.
Bayraktar, bu hedefin iddialı olduğunu ancak iklim hedeflerine ulaşmak için elektrifikasyonun kritik öneme sahip olduğunu vurguladı.
Türkiye’nin uzun dönemli enerji planının beşinci yılını tamamladığını hatırlatan Bayraktar, her beş yılda bir yenilenen planın bu yıl COP31 süreciyle aynı döneme denk geldiğini söyledi. Bayraktar, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın Antalya’da Türkiye’nin yeni enerji hedeflerini dünyaya duyurmasının önemli olacağını ifade etti.
Elektrifikasyon enerji stratejisinin merkezinde
Bayraktar, Türkiye’nin hızlı şekilde elektrikleşmesinin hem ulusal enerji politikası hem de iklim hedefleri açısından stratejik öneme sahip olduğunu söyledi.
Elektrifikasyonun yalnızca elektrik üretimiyle sınırlı görülmemesi gerektiğini belirten Bayraktar, ulaşım, sanayi, konutlar, ticari binalar ve ekonominin tüm alanlarında elektrikleşmenin artırılması gerektiğine dikkat çekti.
Türkiye’nin elektrikte yüzde 65 yerlilik seviyesine ulaştığını ifade eden Bayraktar, yerlilik oranı daha yüksek olan alanların büyütülmesinin dışa bağımlılığı azaltmak açısından stratejik bir karar olduğunu dile getirdi.
Enerji arzı ve fiyat güvenliği öne çıkıyor
Bayraktar, son dönemde Hürmüz Boğazı kaynaklı krizlerin Türkiye’yi enerji arz güvenliği açısından değil, fiyatlar açısından etkilediğini söyledi.
Dünyada özellikle dizel ve uçak yakıtı alanında sıkıntılar yaşandığını hatırlatan Bayraktar, elektrikleşmenin bu nedenle ulaştırma başta olmak üzere ekonominin farklı alanlarında daha da önemli hale geldiğini belirtti.
Bayraktar, Türkiye’de yollarda yaklaşık 32 milyon araç bulunduğunu, bunun 5,5 milyonunun dizel yakıtlı binek araçlardan oluştuğunu kaydetti.
2035’te 6 ila 8 milyon elektrikli araç hedefi
Bakan Bayraktar, Türkiye’nin 2035 yılına gelindiğinde 6 ila 8 milyon elektrikli araca sahip bir filoya ulaşabileceğini belirtti.
Dizel araçların önemli bir bölümünün elektrikli araçlara dönüşmesi halinde Türkiye’nin dizel ithalatında azalma olacağını ifade eden Bayraktar, bu çerçevede kapsamlı bir enerji politikası üzerinde çalışıldığını söyledi.
Bayraktar, söz konusu politikanın detaylarının henüz kamuoyuna açıklanmadığını da belirtti.
Sektörlerde elektrifikasyon oranı farklı seviyelerde
Bayraktar, Türkiye’de ulaştırma sektöründe elektrifikasyon oranının binde 5 seviyesinde olduğunu söyledi.
Ticari binalarda elektrifikasyon oranının yüzde 55, konutlarda yüzde 22, sanayide ise yüzde 29 seviyesinde bulunduğunu ifade eden Bayraktar, bu oranların artırılmasının enerji dönüşümünün temel başlıklarından biri olacağını kaydetti.
2035 hedefi: 120 gigavat rüzgar ve güneş
Türkiye’nin 2035’e kadar 120 gigavat rüzgar ve güneş enerjisi kurulu gücüne ulaşmayı hedeflediğini belirten Bayraktar, bu hedef için her yıl 8 ila 10 gigavat yeni kurulu gücün devreye alınması gerektiğini söyledi.
Bu dönüşümün yalnızca üretim kapasitesiyle sınırlı olmadığını vurgulayan Bayraktar, iletim, dağıtım ve şebeke altyapısının da aynı hızla güçlendirilmesi gerektiğini ifade etti.
Yenilenebilir enerji ve şebeke için 160 milyar dolar yatırım
Bayraktar, 2035’e kadar rüzgar ve güneş enerjisi yatırımları için yaklaşık 80 milyar dolarlık bir yatırım ihtiyacı bulunduğunu söyledi.
İletim, dağıtım ve şebeke altyapısı için de yaklaşık 80 milyar dolarlık yatırım gerektiğini belirten Bayraktar, yenilenebilir enerji ve altyapı tarafındaki toplam yatırım ihtiyacının 160 milyar dolar seviyesinde olduğunu kaydetti.
Nükleer enerji dahil edildiğinde toplam enerji dönüşüm yatırım ihtiyacının 2035’e kadar 200 milyar doları bulacağı ifade edildi.
Uluslararası finans kuruluşlarıyla temas sürüyor
Bayraktar, Türkiye’nin enerji dönüşümü yatırımlarının finansmanı için uluslararası finans kuruluşlarıyla yakın çalışma yürüttüğünü söyledi.
Türkiye’nin yenilenebilir enerji, elektrifikasyon, şebeke altyapısı ve nükleer enerji alanlarında ortaya koyacağı hedeflerin, COP31 sürecinde küresel yatırımcılar ve iklim finansmanı çevreleri açısından da yakından izleneceği değerlendiriliyor.
COP31 enerji dönüşümünde kritik eşik olacak
Türkiye’nin COP31’e ev sahipliği yapması, enerji dönüşümü hedeflerinin uluslararası ölçekte duyurulması açısından önemli bir fırsat olarak görülüyor.
Antalya’da düzenlenecek zirvede açıklanacak yeni hedeflerin; yenilenebilir enerji yatırımları, elektrikli ulaşım, sanayide dönüşüm, şebeke altyapısı, enerji arz güvenliği ve iklim politikaları açısından yeni bir yol haritası oluşturması bekleniyor.
BİR CEVAP YAZ
E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir